Om

Translate

tisdag 29 april 2014

Schulmans krönika sticker till lite

Jag läser Alex Schulmans krönika i aftonbladet och för en gångs skull håller jag med en aning. Inte att män tar ut sin pappaledighet på sommaren och att mammor skulle ta tyngsta lasset på vintrarna- utan att män över huvud taget har en valfrihet över när de vill ta ut sina föräldradagar som vi kvinnor oftast inte har.

Jag lever i Sverige och är jättetacksam för föräldraledighet- det är fantastiskt! Jag kan inte föreställa mig att behöva lämna bort mitt nyfödda barn 8 timmar om dagen redan när det är 2 månader gammalt.

Jag ammade min son i nio månader och när Alvin var 11 månader gammal gick min man på pappaledighet. Då var alla mina mammadagar slut.

I snitt är pappor föräldralediga i 3 månader. Det gör att de sen har en massa pappadagar kvar. Vi kvinnor kan oftast inte välja hur länge vi ska vara mammalediga eftersom vi ammar- och då är inte att tvinga barnet att sluta amma för att spara mammadagar ett alternativ tycker jag.

Nu sitter min man med 60 pappadagar som han kan välja att ta ut när han vill, inom 8 år.
Jag har noll och har aldrig haft ett val.
Nu hade jag inte råd att spara mammadagar, det finns säkert många mammor som inte hade behövt ta ut alla sina dagar.

Jag som är glad över att vi har föräldraledighet över huvud taget, vågar knappt nosa på denna ojämlikhet. Jag vill ju inte vara otacksam.
Ändå så sticker det till lite när jag hör- för jag har hört flera män i min närhet planera in sin pappaledighet efter önskemål- den valfrihet män har med sina pappadagar som vi kvinnor faktiskt inte har.
Jag är inte missunsam mot männens frihet, utan jag tycker bara att kvinnor också ska kunna ha den valfriheten.
Det här är något som jag har reagerat på och har ingen direkt lösning på denna ojämlikhet. Men jag tycker att det är en fråga som behöver finjustering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar