Om

Translate

tisdag 18 december 2012

Julköttbullar live!

Okej, jag tänkte laga 2 kilo julköttbullar på 1 timme. Klarar jag det mån tro?
För att få eld i baken och för att det blir lite mer sport så bloggar jag samtidigt!!
Okej, först hackar jag löken i småbitar..

                                                            Tja, först blir det till att diska!






                                                           Klockan är åtta minuter över åtta!!

                                                                                 ***

Okej, två kilo köttfärs är mycket, det kommer bli en massa köttbullar. Tiden, jag känner nu att det kan inte vara möjligt att hinna...men jag kör på!


Så här finhackar jag lök



Stor förpackning, får inte ens plats i sophinken



Malde min egen vitpeppar... med en kniv. Fungerar bättre med en mortel.
Nu- dags att börja steka o rulla

***


Gaaahh!!! Jag hinner aldrig!! Dags att säga hej då till mitt kvällsbad. Jag öppnar en julöl och softar ner istället

Jag blir sackad


De tar sig..



***
Tiden är ute.


Tredje pannan. One more to go



***

Klockan är 21:30 och nu svettas de sista stackarna i pannan..


Jämtlands julöl (=riktigt god!), dator och baybywatchen..


Köttfärsen kryddades med bl a detta fynd på en utav årets julmarknader


Det jag är bäst på att laga är pannkakor. Det kanske säger lite om mig och matlagning. Det är inte mitt främsta intresse och jag har inte direkt fallenhet för det som (tack o lov) Per har. Han är kung!
När jag fick denna i adventspresent (jag o Per ger varandra en liten sak varannan dag fram till jul) så blev jag inte överlycklig direkt, men han har en poäng.. och han vill inspirera mig. 
Vi får väl se om köttbullar kan bli min nästa specialitet. 

***



By the way så blev det närmare 60 köttbullar size medium.. Nu 2 min på köksgolvet, kl är 22


Jag avslutar så kvällen med att slå in julklappar.

Jag vill även tillägga att jag ser sjukt mycket fram emot Pers lax- som skall rökas och gravas. Sillen vet jag blir kanongod.
Vi ska fira julen i Sälen. Min barndomsjul. Min pappa har hyrt två lägenheter (med bastu) i Tandådalen. 
Vi delar på julmaten.
Det blir mina julköttbullar, pappas skinka, pers fisk, min syster Malins korv (gör hon den själv?) och sen fixar vi alla julgodiset.
Först blir det Dalarna ett par dar hos farmor o farfar. 
Ser fram emot julen 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar