Om

Translate

måndag 13 augusti 2012

Römertopf=Kärlek


I födelsedagspresent till min man köpte jag en Römertopf. Jag hade glömt av denna lergryta att tillaga mat i. Maten blir nyttig, kan jämföras med ångkokning, och bevarar vitaminer och näringsämnen. Man lägger den i blöt 15 min före användning, den suger då upp vatten som den avger vid tillagningen.

Den är perfekt när man har barn! Bara att slänga i t ex grönsaker och en laxbit, så får den stå i ugnen och tilllaga sig själv. Tips är att laga en hel kyckling, den blir riktigt saftig. Det går tom att laga grovt bröd i grytan. Min absoluta "just nu"-favorit!


Vi marinerade denna majskyckling i vitlök, sedan gneds den in med timjan och örter. Ugnen på 180 grader i 45 min. Ett glas rödvin till det, och middagen var total!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar