Om

Translate

onsdag 23 april 2014

Det vita guldet

Tidigt förra lördagen pallrade sig Per iväg till tågstationen för att åka upp mot det glimrande vita vinterlandskapet, det vita guldet. Fjällen. Jag o Alven skulle komma efter några dagar senare.
Vi hade riktigt mysiga dagar hemma, mamma - son kvalitetstid. Det enda var att Alvin ville vakna vid fem-tiden istället för efter sex, så efter dessa dagar var jag rätt slut!

Till slut var det tisdag efter jobbet, och dags att åka. Jag skyndade mig att hämta Alvin från föris så vi skulle komma iväg så tidigt som möjligt. Förhoppningsvis skulle vi klara oss från de värsta bilköerna, men det var redan helt tjockt med bilar strax före kl 16. Attans. Tur att Alvin älskar att titta på lastbilar i de alla möjliga olika färger.
Efter en timme blev Alvin åksjuk och spydde två gånger i bilen. Jag kunde inte stanna direkt eftersom vi stod i bilkö, stackars liten fick vänta tills vi lyckades ta oss av motorvägen.
Så, torka torka, byta kläder och kasta papper. Efter 2 timmar hade vi kommit från Västertorp till Kista. Pust.
Jag går inte in på fler detaljer mer än att matstället längs vägen blev Dragon Gate och resan Stockholm-Grycksbo tog över 5 timmar. Inga fler ord behövs väl..

Resan blev till slut i alla fall helt magisk, och gav mig ny energi när klockan lutade mot natten..


Alvin hade kul på Dragon Gate, detta märkliga gigantiska ställe.


Så efter en natt hos Alvins farmor o katterna bar det av- mot fjällen!


Det är alltid lika skönt att åka in i fjällriket.


Väl framme blev vi serverade lunch, den fyllde snabbt två tomma magar. 
Sen ut och åka pulka! Stugan vi bodde i syns i bakgrunden.


Utsikt från stugan. Så otroligt vackert. Frisk luft och tyst omgivning. 


Vi vandrar ut på isen för att pimpla röding.
Det var riktigt svårfiskat i år. Jag fick bara en röding under de tre dagar jag var där.


Lastbil, tåg, dumper, hink och spade. Inget slog pulkan.


I närheten ligger Grövelsjön fjällstation. Där stannade vi för våfflor, kaffe och Alvin fick leka i lekrummet. Perfekt!

Kvällarna är så vackra i fjällriket. Allt är så stilla.
Jag behövde detta ända in i själen.


Morgon nr 2 vaknar vi till snöstorm. Vi är insnöade och det går knappt att gå ut.
Redan kl två har vinden lagt sig såpass mycket att vi kan bege oss ut på isen.
Vägen skottas och inga spår av snöstormen syns. Känns overkligt att den ens ägt rum.



Min son och hans humor. Älskar'n!


Fiska är inte det enda man kan göra på isen.
Att ta sig en tupplur funkar fint det med.


Det svåra är att gå hem tomhänt.


På land väntar kvällens bastubad, som plåster på såren, som en varm omslutande famn.
Jag missade inte mitt bastubad en enda kväll- det är heligt, ett element som sluter cirkeln efter en dag på isen.


Min fina rödbuk rökte vi och njöt av på kvällen.

Tre dagar i fjällen var underbart. Ett sista farväl av snön, för hemma väntade våren.
Inte så tokigt det heller.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar