Om

Translate

måndag 14 april 2014

Raw chokladkaka #1

Jag har "lagat" min första raw chokladkaka!
Jag hade ingen lust igår att hälla i smör, mjöl och socker i en kaka som jag och Alvin skulle äta. Det är liksom inte så smaskigt längre nu när jag vet vad dessa produkter gör med våra kroppar. Jag vill inte längre njuta på bekostnad av min egen hälsa, och det ska inte en tvååring heller behöva göra tycker jag.
Jag samlade inspiration från olika recept på nätet och blandade ihop det jag hade hemma.
Så här blev det:

1 ask Berry Boost (tranbär, russin, apelsin) i brist på dadlar- blev jättegott!
1/2 dl krossade cashewnötter
1,5 dl mandelmjöl
1/2 banan
1/2 msk kokosolja
1/2 msk sirap
1 dl kakao
en liten skvätt kaffe

Jag krossade cashewnötterna i  en mortel och blandade sedan ihop alla ingredienserna i mixern.
Jag lade ut kakan på ett fat, strödde över kokosflingor, och sen in i kylen en timma.
Hallon till kakan var fantastiskt gott!

Varför har jag inte gjort nyttigare kakor tidigare?


Den här kakan räcker det att man äter en liten bit utav, smaken är koncentrerad. På ett bra sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar