Om

Translate

måndag 12 maj 2014

Mat för hjärnan

I juni förra året slutade jag att äta socker, vetemjöl och mjölkprodukter. Jag hade forskat en hel del i vilken sorts mat som är hälsosam och vilken som inte är det, och tog till slut steget fullt ut. Ja, efter många upprepade försök slutade jag med det som var dåligt för min kropp. Eftersom jag har MS tänker jag nog extra mycket på vad som är hälsosamt att stoppa i sig, men det är inte bara maten som gör skillnad förstås. Motion är den enda bevisade åtgärden som förbättrar en MS sjuks tillstånd.

Eftersom det är läkemedelsföretagen som sponsrar forskningen är det inte så intressant att forska på vilken mat som kan förbättra tillståndet för en MS sjuk. Men på nätet finns det en massa information och bloggar skrivna av folk som har MS och som har forskat på sig själva. Ofta är det kosten som har visat sig vara det mest banbrytande för personer med MS.
I morse såg jag ett klipp på TEDx med Dr Terry Wahls, en professor i medicin som blev diagnosticerad med MS år 2000. Hon ger där sin kunskap vidare, kunskapen om hur hon med hjälp av kosten lyckades hela sig själv.

Hon fokuserade på mat som är bra för hjärnan, vitaminer och mineraler, antioxidanter, svavel mm in i minsta detalj- om hjärnan mår bra, mår kroppen bra. Och med hennes kunskap i medicin lyckades hon.

Jag klarade det fint, att sluta med socker, vetemjöl och mjölkprodukter tills jag fick ett skov i slutet av augusti förra året. Jag började då tyvärr äta socker och vetemjöl igen. Jag föll tillbaka i gamla bekväma och trygga hjulspår, tröttheten var antagligen en stor bidragande faktor till det. Mina nyttiga smoothisar har jag ändå lyckats fortsätta med.
Nu har kraften och inspirationen äntligen kommit tillbaka!
Jag har skaffat mig mycket information om giftig mat, vilken mat som innehåller hormonstörande ämnen te x. I början fokuserade jag bara på att utesluta den giftiga maten, och förundrades över hur mycket som finns i affärerna som jag inte längre kan äta. Det är allt från giftiga tandkrämer, bisfenol i konservburkar till parabener i schampot.
Det är tungt att upptäcka hur många kemikalier vi har omkring oss, inte bara i maten. Nu, med den viktiga informationen, går jag vidare. Det är viktigt för mig att känna att det är roligt, enkelt och befriande. Så nu fokuserar jag på den mat som är bra istället för den som är farlig. Och det blir genast mycket roligare att gå till affären. Nu ser jag bara den nyttiga maten och det är skönt att fylla korgen med mat som är bra och stärker min kropp!
Några exempel: Hallon och blåbär- hindrar plackbildning i artärerna. Sjögräs- bra för myelinet (skyddar nervtrådarna, som blir skadat hos en MS-sjuk) rensar även ut gifter ur kroppen och sänker cancerrisken.

Vår mat är helt fantastisk. Den har som djuren sina egna superkrafter! Djurens superkrafter känner vi så väl till- katter ser i mörker, myran är stark som bamse, kameleonten byter färg.. osv. Men om maten har vi mindre kunskap. Vi vet att örter är helande och att bär har mycket antioxidanter. Det finns mycket mer att lära av maten än vi tror- varför skulle vi köpa tillskottstabletter om vi hade den kunskapen? För allt det som finns i tillskotten finns i maten.
Jag suger verkligen i mig all information jag kan komma över. Jag tycker det är superintressant och otroligt viktigt. Speciellt eftersom vår värld har så många sjukdomar som egentligen aldrig hade behövt existera.
Jag är så glad över all information som sprids på sociala nätverk, som upplyser oss om kemikalier och hur vi kan leva ett bättre liv- ett liv som gör oss friska istället för sjuka. Jag längtar efter att vårt samhälle ska bli friskt, det är på gång och redan nu händer mycket. Operation giftfri förskola som Naturskyddsföreningen har startat är bara ett exempel. Jag är så tacksam över att det bubblar så mycket sanning under sockerhinnan. Jag tänker på Alvin och ler.






Bilder från Bondens marknad på Söder i somras. Väldans bra marknad!



Jag brukade baka glutenfritt bröd till familjen, det ska jag börja med igen.






Ingredienser till smoothie



Älskade lingon- favoriten! Plockade i Dalarna av Pers föräldrar.



Tänk nu på McDonalds pommes frites.. o spy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar