Om

Translate

fredag 3 maj 2013

Jag börjar i det lilla..

En sån vacker dag idag. Jag har suttit på kontoret (köket) hela dan och pulat med det ena och det andra, mest bokat countryband till sommarens tisdagskvällar på Lasse i Parken. Kommer bli grymt!
Men så nu till slut fastnade jag med att titta på bilder på min son.. han har alltid varit så himla glad.. och jag blir alldeles varm inom mig av att titta på honom. Och det är bra, att fylla sig med sådant som man mår bra utav tänker jag.

Det som är så häftigt med att vara människa tycker jag är att vi liksom kan välja det. Att medvetet göra och tänka på saker vi mår bra av menar jag.
Den här förmiddagen har varit en bra förmiddag. Ända sen Alvin började på föris, har tiden mellan då jag har lämnat honom tills jag hämtat honom, varit fylld med stress. För plötsligt kunde jag göra saker jag annars bara kunnat göra när Alvin sovit. Jag kunde börja beta av "att göra"-listan som byggts upp under 1,5 år och ville få gjort ungefär 17 olika saker på dessa timmar (istället för vad som vore rimligt: 3) för det kändes så befriande att jag liksom kunde!
Igår tänkte jag på det, att det vore ju skönt att inte stressa mig igenom dagarna, även om det är roligt, för jag är ju helt slut när jag sen hämtar Alvin.
Jag kom överens med mig själv om att börja dagen med att landa en stund. Att sitta ner och andas lite innan jag sätter igång med dagen och att skriva en "att göra"-lista. Det är skönt att klart och tydligt se vad som behövs göras och att stryka det allt eftersom det är klart. Tack till Post-it lappar i datorn i olika färger- känns mer lekfullt med er!

Vad jag har saknat när jag irrat omkring och stressat är medvetenhet. Medvetenhet om mina tankar. Att bara köra på är liksom inte min grej.
För vad jag märkte efter ett tag var att jag hade glömt av att lyssna på mig själv- vad tänker jag egentligen?
Det jag fann var bland annat tankar som hade gaddat ihop sig och bildat mönster. Det var både mönster som gav mig positiva känslor, men även mönster som drog ner mig, tog energi.
Som den kreativa människa jag är tycker jag det är kul att upptäcka (och att äntligen vara medveten om) dessa tankebanor. För nu kan jag måla om tavlan precis som jag vill ha den, nu kan jag skulptera om mina tankar. Ingenting är ju statiskt, allt är i ständig förändring. Det är frihet för mig!

Idag botar jag mina negativa mönster/tankar genom att fylla mig med det jag tycker om, genom att göra saker jag blir glad av- som att titta på hundratals bilder av Alvin! Jag tror på att lägga fokus på dom saker som fyller på med lust, glädje och styrka- istället för att fokusera på att reda ut och analysera det som tynger. De liksom förlorar styrka när glädjen kommer in, mörkret försvinner när solen strålar.

Tack till min bästa Alvin- du är min solstråle!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar