Om

Translate

fredag 24 maj 2013

Monsterfisken

När Alvin fyllde 1 år köpte vi ett akvarium till honom i födelsedagspresent. Han fick 7 st neontetror och 3 st gråa varelser (minns inte namnet) som var aningens större än tetrorna.

De gånger vi har varit bortresta har vi köpt fiskmat som (sägs det) ska räcka i 1 vecka. Varje gång vi har kommit hem så har det saknats tetror. Hmm. Och varje gång har en utav de gråa fiskarna växt onaturligt mycket.
Till slut var det 2 gråa och 4 tetror kvar.

Så åkte vi till Cypern i en vecka. Vi lade i en sån där "räcker-i-en-vecka"-mat innan vi åkte. När vi kom hem denna gång fanns det inte en enda neontetra kvar. Den tjocka gråa fisken var dubbelt så stor som den andra gråa, och det såg ut som om hans mage höll på att spricka. Fy! Monsterfisk.

Jag är rädd för fisken. Jag vet att det är totalt helt ologiskt, men ändå. Den är så hetsig. Helt tokig när jag ska mata den. Jag vågar knappt lyfta på locket. Han ger mig rysningar.

Per vill köpa fler fiskar. Jag släpper inte i en endaste till stackars fisk i det där akvariet om han är kvar.
Frågan är nu bara, jag som är djurvän och allt (jag gick inte på gräsmattor när jag var liten, ville inte trampa ihjäl djur man inte ser) Hur går jag till väga nu? Kan man släppa ut en liten akvariefirre i sjön? För att spola ner i toaletten blir det inte. Någon som vill ha honom kanske?

 Där är han! På den tiden då neontetrorna fortfarande levde..


Alvin var förstås med och valde fiskar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar