Om

Translate

tisdag 8 juli 2014

Hej då gluten, välkommen Paleo

De senaste dagarna har jag hittat otroligt mycket bra information på nätet, information som länkar till sina källor.
Jag har läst om samband mellan glutenintolerans och Ms och hittat nya bloggar som tar upp de ämnen hjärtat klappar mest för just nu.
Jag vill lägga om min kost. Igen. Och jag har nu hittat en hel hög med recept som passar mig!
Tidigare har jag tänkt samla på mig information och recept att sätta in i en pärm, men det har varit lite för lång uppförsbacke. Idag gick det utför, jag hittade så många recept på min favoritmat att jag knappt kunde tro att det var sant. Flera har banat väg för det jag söker och jag får nu recepten och inspirationen jag behöver. Äntligen! Det känns inte bra att äta mat som inte är bra för min kropp, hur "god" den än är.
Min kost kommer att utgå från Paleo. Jag utesluter sädesslag, mejeriprodukter och socker.

Jag har forskat en hel del på nätet om Ms och samband med vete och gluten, och har hittat en massa information. Dock har min läkare ingen åsikt i ämnet, det har gjorts för få studier. Fredrik Piehl, en mycket engagerad läkare inom Ms, berättade att eftersom det finns så oerhört mycket pengar i läkemedelsindustrin är intresset för Ms samband med mat inte så stort och därför har de stora läkemedelsföretagen inte finansierat studier av denna typ. De vill att deras medicin ska vara det som hjälper personer med Ms, inte maten. Mycket tråkigt förstås att pengar går före folks hälsa. Så är det.

Det jag nu har insett är att jag har stirrat mig lite blind på att få bevis för att gluten inte är bra för en person med Ms. När jag egentligen inte behöver studier och bevis. Jag vet redan inom mig vad som är bra för mig och inte. Och jag kan inte vänta på att det ska göras en massa studier för att det ska bli bevisat. Jag behöver helt enkelt inte det. Jag önskar att vi vårt samhälle var mer styrda av vårt inre. För vi vet vad som är bäst för oss. Om vi lyssnar.
Jag blev tvungen att börja lyssna ordentligt efter att ha fått diagnosen Ms, och jag kan säga att det finns ingen som slår mig i huvudet och berättar "Så HÄR är det". Nix, jag behöver verkligen lyssna noga och lyssna med mjukhet för att höra. Jag har en helt annan rytm än det här samhället ofta erbjuder. Så är det.

Idag har jag bakat en paj á la Paleo!
Receptet hittade jag på den nyfunna och grymma bloggen Under vårt tak. Japp, det går att laga en hel del riktigt god mat utan sädesslag, mejeriprodukter och socker.
Det är bara att lämna gamla vanor och välkomna nya!



Halva pajen kryddad och den andra Alvin-vänlig.

Receptet hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar