Om

Translate

söndag 27 juli 2014

Hemmagjord bananglass!

Idag skållade jag mandlar och lyssnade på Christian Falks sommarprat medan åskan dånade utanför.
Alvin sov sig igenom hela ovädret.
Blixtarna avlöste varandra och det var konstant muller utanför i en timme. Regnet öste ner. Blixten slog ner precis utanför vårt hus, och det var riktigt otäckt. Jag som brukar älska åska annars!
Naturens krafter utanför och Christian Falks berättelser ur sitt liv. Ja, livet kom sådär riktigt nära i köket idag.


Igår lade vi in bananbitar i frysen för idag skulle vi göra bananglass med mandelsmör.
Jag har hela sommaren tänkt att jag vill göra egen, mer nyttig glass. Idag var alltså tiden inne!
Att det var så enkelt att skålla mandlar, att skalet lossnade så lätt, det hade jag inte anat. Jag är nu inspirerad att göra mandelmjölk.



Jag rostade mandlarna några minuter i torr panna


Doften av sommarregnet var gudomlig


Att mixa mandlarna tog tid



Frysta bananer


Riktigt mjuk och krämig konsistens fick de. 


Lite kokosmjölk och de mixade mandlarna i bananglassen



Himmelsk god glass - seriöst!
Receptet har jag hämtat härifrån.


Efter ovädret sprack det upp, solen kikade fram och det blev 28 grader varmt igen.
Så vi packade med oss badkläder o grill och åkte till favoritstället Söderbysjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar