Om

Translate

torsdag 14 november 2013

Ordet "mammaledig"

Tystnaden när lillskrutten sover. Leksakerna ligger stilla, utspridda över golvet. Jag sitter vid köksbordet, tajmade in ett telefonmöte och försöker få gjort lite pappersarbete.
Jag släpper det nu och ser ut i det gråa novembervädret, lutar mig tillbaka och tänker att omvärlden kan vänta ett slag.
Nu vill jag koka en kopp te, sitta med benen i kors och bara vara för en stund. Snart är det full rulle igen, då behöver jag alla mina krafter igen.
Jag tänker på orden "mamma- och pappaledig". Att det är ett så missvisande ord. Ledighet har inget att göra med att ta hand om ett barn. Det går i ett hela tiden, och när väl barnet har somnat så är det bara att vila för att orka med nästa race. Ledig, nej! Undrar vad för ord som passar bättre in på beskrivningen att ta hand om sitt barn istället för att jobba på sitt jobb? Är det någon som kommer på ett bättre?


 Det är ändå himla roligt med full rulle!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar