Om

Translate

söndag 1 mars 2015

Att vara sig själv till 100% kanske börjar med att ge tankarna vingar

Är du alltid den du vill vara?
Jag tänker att ibland hinner jag inte riktigt med att vara den jag vill vara, då kanske ett snabbt svar förväntas av mig- och då jag ger ett. Då ger jag ett bra svar, kanske det jag tror förväntas av mig. I efterhand kanske jag hade velat ge ett annat svar. När jag tänker efter. När jag känner efter.

Ja, jag tror inte att jag alltid ger mig tiden att vara den jag verkligen vill vara. Jag tror att jag inte ger mig själv den värdefulla tiden. Mest för att det är obekvämt att ta det där extra utrymmet. Att vara den som stannar upp ett flöde av normer och sociala regler. Att inte göra det som förväntas av mig. Att vara den som tänker efter lite för länge.


Att vara den jag vill vara. Jag älskar när jag är det. När jag möter mig själv i mötet med en annan.
När jag tycker om det jag säger och på sättet jag säger det. När jag känner att det jag säger verkligen stämmer överens med den jag är. När jag reflekterar, fångar upp och får med hela mig.
Ett möte med en annan person som möter sig själv- det är ett möte som känns, det är då ett möte verkligen uppstår tänker jag. Det är dom mötena jag minns allra bäst.

Jag får vara den jag vill vara. Eftertänksam. Snabb. Precis vad jag behöver i tillfället. Att stå landad i mig själv. Självrespekt. Självkärlek. Kraft. Frihetskänsla.

Jag tror att det är många som inte har tid att stanna upp och reflektera över sig själv. Eller många som inte tar sig den tiden fastän dom skulle vilja.
Jag tror också att det finns dom som inte behöver tänka efter, att det finns dom som helt naturligt är sig själva och fria. Eller rättare sagt, som har växt upp i en miljö som har varit såpass tillåtande och stöttande.
Jag tror också att de flesta inte har den bakgrunden. Jag har det inte. Men jag tror att det är så vi är ämnade att vara. Oss själva till 100%!
Jag tror också att vi kan bli det, vilken bakgrund vi än har.

Jag tänker på Jonathan Livingston Seagull när jag tänker på att vara den jag vill vara. Det är huvudpersonen i boken "Måsen" skriven av Richard Bach. En helt fantastisk bok.
Han går emot strömmen, han övar sig i att ständigt växa och bli bättre. Att bli det bästa han kan. Att leva sin fulla potential.

Jag önskar för oss alla att vara den vi vill vara. Jag tänker på Gandhi. Jag tänker på "omöjliga" historier om människor som gjort sig fria. Det börjar alltid med att mentalt göra sig fri. Att ge tankarna vingar.

Jag önskar och tänker och övar och känner. Livet blir så mycket bättre då.



  • Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling. - Albert Einstein




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar