Om

Translate

måndag 17 november 2014

Små gömda skatter

Att bli bortskämd med massage, god mat och varma källor kan jag lätt vänja mig vid. Väl hemma efter att hela gårdagen spenderades bakom ratten, har jag fortsatt skämma bort mig själv bäst det går. Då i form av nyttig mat, tända ljus och avslappnade axlar. Jag hoppas avslappningen håller i sig 4-ever.

Härom dagen plockade jag fram mina arbetsbyxor jag hade när jag gick estetlinjen på Helsjöns folkhögskola. (97-98!)
De är ett par lila hängslebyxor. Inte världens vackraste, men det ger kreativ lust att ha byxor med fläckar från både färg och lera.
Jag började på en tavla för säkert ett år sen som jag fortsatte bygga vidare på.
Jag hittade gamla kartor på Antikboden här i Västertorp för 5 kr styck som jag ska använda.
Kartor har alltid fascinerat mig. Små prickar till städer och tunna streck till vägar. Platser som någon känner utan och innan.
Platsen som jag känner allra bäst är Billdal söder om Göteborg. Jag vet alla gömda stigar, vart man lättast bestiger "sockertoppen"- det höga berget på andra sidan dalen om vårt hus. Jag vet vilken ö där det är bäst klippor att dyka från om sommaren, var det växer fullt av hallon och genvägarna som ingen annan vet om.
En liten prick på en karta för en annan, en plats full av minnen för mig.
Och alla prickar jag ser på kartan är någon annans Billdal. Små gömda skatter. Därför älskar jag kartor.



En början till bakgrund. Fortsättning följer en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar