Om

Translate

fredag 8 maj 2015

Fyndet & odlingen

En liten omväg resulterade idag i ett fynd på Antikboden här i Västertorp. Ännu ett steg på väg i inredningen av vår lya. Långsamt växer köket fram. Det är lite charmen tänker jag, att det får ta sin tid. I alla fall om man som jag älskar att inreda.


Nu behöver jag inte öppna skåpet varje gång jag ska krydda maten.

Våra små odlingar tar sig. Alvin älskar att se hur det växer. Jag med.


Här odlas det gurka.


..och persilja som sticker upp över kanten.



När man måste hjälpa till på traven får man hitta olika lösningar. Tops..


Vi har inte bara odlat växter, vi har målat också. Inspirerade av naturen.





I bakgrunden rullar just nu en film, från 1989. Den går knappt att titta på.
Huvudpersonen, mannen, är en man som vågar allt, sätter sitt liv på spel samtidigt som han rycker på axlarna. Frun är hemma och väntar på mannen som sätter sitt jobb framför allt. Frun som är passiv, blir besviken när telefonen ringer och mannen måste jobba. Mannen tvekar inte en sekund, han tar för sig, är orädd och tar saken i egna händer. Han hyr en cabriolet och kör den rakt in i ett hus, utan samrådan med sin chef. Jepp, han griper alla skurkar. Han är en man som tar lagen i egna händer, en riktig macho man. Han är som Bamse, stålmannen och spiderman. Lite dräggigare kanske.
En film som blev kategoriserad som action 1989 skulle nog bli klassad som komedi idag. Ända sättet att ta sig igenom den tänker jag. Fast jag väljer att se något annat. Även om det är en bit kvar på vår väg mot jämlikhet, tänk vad långt vi har kommit ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar