Om

Translate

lördag 13 september 2014

Politiiiiiiiiik!!

Valet. Vad skönt det ska bli när det är över känner jag.
Just nu är det de enda jag tänker på, och jag har svårt att skriva om något annat!! Att jag har bakat världens godaste blåbärspaj får jag skriva om nästa vecka..

Jag har gått in stenhårt för att upplysa mina vänner runtom som inte har satt sig in i politiken vad de olika partierna står för. Naturligtvis inte opartiskt!
Jag har tagit reda på så mycket jag kan om SD:s politik, för att nära vänner ska få upp ögonen för vilka de verkligen är och vad de verkligen står för, och inte missnöjesröstar. Som tur är är det inte många av mina vänner som funderar över att lägga sin röst på SD. Jag tycker att det är extremt viktigt.
Ja, jag sätter ner foten för rasister, jag är tydlig med det och har svårt att låta de ha rätt till sin yttrandefrihet. När de på avpixlat skriver hatiska kommentarer har jag inget tålamod längre. Ja, jag drar dem alla över en kam, jag vet. Jag är bara så himla upprörd över när man stänger ett hjärta och inte tänker längre än näsan räcker. Och sen kryddar ännu mer hat på det. Då har jag noll tolerans.

Så, det ska bli skönt när valet är över, även om det är då det egentligen börjar.
Men visst tycker jag att det är roligt också. Intressant, spännande och viktigt.

För mig är miljön en viktig fråga. På många olika plan. Kemikalier i våra produkter, i maten vi äter, har blivit en viktig fråga för mig efter att ha fått världens bästa unge. Att amma mjölk med gifter i är ju inte så skönt. Därför ryker moderaterna direkt, de som har tillåtit redan förbjudna kemikalier i våra produkter igen. Som inte tar sitt ansvar för miljön.

Naturskyddsföreningen


Världsnaturfonden WWF

Där thailandsresan över jul är viktigare än ett friskt land! Roligt att de just tar miljöpartiet som exempel!!


På Folkungagatan där jag jobbar sitter samma tjej dagarna ut och tigger pengar.
I förrgår när jag gick förbi henne förklarade hon med gester och ord jag inte riktigt förstod, att det var hennes födelsedag, hon fyllde 20 år.
Jag funderar på vad jag gjorde när jag fyllde 20. 
Kontrasten till Moderaternas bild jag precis sett fick det att vända sig i magen på mig ännu mer.
När jag går hem ser jag hur hon öppnar en papperskorg.

Nu hade jag ju tyckt att Moderaternas bild var lika dum förstås även utan denna tiggerska.
Och Moderaterna tycker nog inte heller att det är ok med att folk firar sin 20-års dag på gatan.
Men ni fattar!

Jag tänker också på hur det vore att ha råd att åka till Thailand, nu när Moderaterna styr. Eller med städhjälp för den delen. För även med rut-avdraget har vi inte råd. Har ni?
Och en Thailandsresa har vi överhuvudtaget inte råd till!
Så, klasskillnader finns. Att rutavdraget ska finnas kvar för att även den vanlige svensken ska ha råd med städhjälp stämmer inte i min verklighet. Du måste ändå tjäna rätt mycket pengar för att ha råd med det.

Okej, nu ropar man o son. Solen skiner, vi är lediga och nu är det dags för utflykt. Det är dags att lyfta blicken mot solen och sluta tänka politik. Att stoppa tankeflödet av åsikter jag precis dragit igång.
Som sagt, det ska bli skönt när valet är över. Det tycker nog mina vänner o familj också!

Det ska bli spännande i morgon, vi ska klä upp oss och gå till Västertorpsskolan och rösta. Av tradition!
Sen ska vi följa valvakan med spänning!

Vill bara avsluta med att jag tycker att alla åsikter är ok. Jag älskar alla mina vänner trots olika åsikter. Ville bara att ni ska veta att mitt hjärta är öppet. 

Vad jag ska rösta på?
V




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar