Om

Translate

måndag 8 september 2014

Svampplock och blåbärsmarmelad

Plocka svamp har jag länge velat göra, och i söndags var det äntligen dags. Varken jag eller Per har plockat svamp tidigare, ja inte så mycket att vi vet vilka svampar som är ätbara och inte. (vi vet hur en kantarell ser ut, där stannar vår svampkunskap!) Svampguiden som jag laddade ner i hopp om vägledning gjorde oss bara ännu mer medvetna om att vi inte har en aning om vad vi ska plocka!


Vad är det här för svamp? Någon slags skivling?




Eftersom det inte fanns några kantareller där vi var, gav vi upp. Men skogen visade sig vara full av blåbär! Så bärplockaren "Svea" kom väl till användning.


Fiskelyckan var det värre med. Fast mysigt att fiska är det ju ändå.
Bara att vara i naturen är helt underbart.


Bara 45 min från Stockholm och känslan av frid infinner sig snabbt.




Vi hade packat med mat för flera dagar. Dock inget tält, så det blev bara en dagsutflykt.

Det fick ganska bra med blåbär, tillräckligt för att göra blåbärsmarmelad!
På sidan "against all grains" finns det en massa härliga recept.
Där hittade jag receptet till blåbärssylten jag gjorde tidigare idag.
Blåbär, honung, citronssaft o juice- det är allt.
Gudomligt gott!
Här finns receptet.




3 koppar blåbär blir så här mycket marmelad. Nästa gång gör jag dubbelt så mycket!


Efter ett yogapass följt av en cykeltur i ösregn, smakade det gott med rostat bröd och Chaite.
Nu är kroppen varm inombords på så många plan.
Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar