Om

Translate

tisdag 9 december 2014

Godaste julbrödet!

 Ja, det här är antagligen det godaste julbrödet jag smakat. Gluten- och mjölkfritt är det också.

Den här bloggen tenderar att bli en matblogg. Det är den inte. Det är en blogg om vardagslivet, om att finna hälsa och njutning varje dag, om att följa sina drömmar och om att tänka de bästa tankarna på vägen dit. Om att må bäst helt enkelt!
Jag har kommit till insikt om att gluten, mjölk och socker inte är min väg mot den bästa hälsan, och jag forskar i nya, spännande maträtter som får mig att må bäst. Precis som jag forskar i nya sätt att se på livet, tänka mer tillåtande tankar och skapa min verklighet inifrån.

Jag har många gånger försökt mig på att baka glutenfritt bröd, men adrig blivit riktigt nöjd med resultatet. Nu har det alltså hänt. YES!
Jag älskar julkryddor, och kanske är det hemligheten med att få till ett gott glutenfritt bröd. Inte bara gott, ljuvligt gott!



Slurp sa det, så var nästan hela limpan uppäten.


Receptet då?

Jo, det har jag hittat hos Under vårt tak.
Jag lade till 1 tsk kardemumma, 1 tsk malen nejlika och bytte ut lönnsirapen mot agavesirap, annars följde jag detta fina recept till punkt o pricka:

4 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
5 msk fiberhusk
0,5 dl krossat linfrö
2 tsk bakpulver
1 tsk havssalt
1 msk fänkålsfrö
1 msk anisfrön
0,5 msk pomeransskal (mald)
6 st ägg
2 dl vatten
1 msk lönnsirap

Sätt ugnen på 200 grader
Stötta fänkål och anisfröna i en mortel
Mät upp och blanda de torra ingredienserna i en bunke
Vispa samman äggen, vattnet och sirapen i en annan bunke
Häll äggblandningen över de torra ingredienserna och rör samman till en smet
Klä en avlång brödform med bakplåtspapper
Häll i smeten och jämna till brödet
Grädda brödet mitt i ugnen i 45 minuter

Njut!

Efter kvällens utmanande yogapass sjunker jag ner i fåtöljen intill brasan. Med en kopp yogité och en skiva av detta himmelskt goda bröd. En skiva som snart blir två.

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar