Om

Translate

söndag 7 december 2014

Nyttiga(re) pepparkakor

I morse var det dags för pepparkaksbak igen. Försök nr 2 att få till goda pepparkakor som är gluten- och sockerfria.
Det började bra. Degen smakade ljuvligt. Det gick också bra att göra figurer av smeten. Första försöket gick inte att göra figurer av, smeten var alldeles för kladdig i konsistensen. Ett steg närmare, heja!



Så hur gick då?
Tja, de blev inte så tokiga alls. Några blev förstås lite brända. Det gäller att få dem riktigt jämna och vara med dem de sista minuterna av gräddningen. Men det var mitt fel och inte degens förstås.
Jag tog med dem till jobbet och mina arbetskamrater tyckte dem var jättegoda. Och nej, det var inget dom bara sa för att vara snälla.
Alvin då? Jo, han tyckte också om dem. Och en 3-åring säger definitivt ingenting för att vara snäll, det kan jag lova!



Här kommer receptet. Testa - smaken är som baken!

1 dl mandelmjöl
300 g urkärnade dadlar
2 tsk vaniljpulver
2 tsk pepparkakskrydda
3 msk smakfri kokosolja (vi körde på laktosfritt smör, eftersom vi inte hade smakfri kokosolja)

Mixa ihop allt. Vi använde kokosmjöl på kaveln. Alternativt tänker jag bovetemjöl.

I receptet jag hittade stod det att man först skulle kavla ut degen och efter gräddningen göra figurerna.
Vi gjorde som vanligt, gräddade figurerna i ugnen på 175 grader i 12-15 minuter.

Nästa pepparkaksbak ska bli Raw pepparkakor. Glad 2:a advent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar