Om

Translate

lördag 27 december 2014

Julen

Denna jul hade jag bestämt skulle firas hos min snart 90-åriga mormor. När febertermometern på julaftons morgon visade 38 grader var det bara att kasta in handduken. Inte kunde jag komma dit med feber och halsont, hur gärna jag än ville.

Nåväl, en febrig julafton skulle det bli. Jag var tack o lov inte sängliggande utan kunde vara med på både julklappsöppningen och njuta utav den goda julmaten.
Vi bytte jultomte med grannen. Alvin hade nog ändå inte märkt om det var morfar som var tomte- han var helt uppslukad utav alla paketen!


Tomtelandet



Älskar pappas julkrubba.




Julfin pojke


Granen kläddes enligt tradition dan före dopparedan


Kalle så klart. Undrar hur länge den traditionen håller i. Undrar även hur det kom sig att varje svensk började se Kalle varje julafton kl 15. Bra promotion?


Så kom då tomten.. tomtarna!


Tempot på Alvin, jösses!


Äntligen smakade vi på sillen vi hade gjort. Både Pers chilisill och min smaksatt med ingefära blev lyckade, men jag måste säga att ingefäran hade gett ifrån sig mest smak. Mums!


En utav favoritklapparna- Blixten McQueen bilbanan!



Alvins aktivitet förutom att köra den nya bilbanan- springa upp o ner för trappan. Suck!


Morfar bjöd oss på bio på juldagen. Pingvinerna från Madagaskar.


Fantasin gick varm hos Alvin, vilket han så gärna delade med sig av. Hela filmen igenom.


Saga fick Twister och Per fick ont.


Njöt av vinet jag fått från ett uppdrag.


Dagarna gick snabbt. Jag hann träffa min gamla mormor trots allt. Jag hann även besöka gravarna där min kära moster och kusin som gick bort i tsunamin vilar.
Att det är 10 år sen, ofattbart. Sorgen grep tag i mig lite mer än väntat. Den göra ju lite som den vill. Kanske för att min mormor kallade mig Linda. Min fina kusin som bara blev 29 år.

Vägen hem var en av de allra vackraste av resor.



Tack för en fin jul!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar