Om

Translate

torsdag 11 juli 2013

Epigenetik

Hektiska men oh så roliga veckor börjar ta ut sin rätt. Efter "Ladies Rock the Night" hos Lasse i Parken, dit jag bokat tre talangfulla kvinnliga musiker, åkte jag raka vägen hem, hällde upp ett varmt bad, fyllde doftkruset med rosdoft och läste om epigenetik.
Just nu hungrar jag efter all information jag kan få om mat som är obesprutad och kemikaliefri. Jag tänker på min och Alvins hälsa. Jag gör ett val, Alvin kan ännu inte göra det själv. Jag vill inte vara den som påverkar hans gener i fel riktning.
Tack o lov att det är 2013 och att så många börjar bli medvetna om vad det är vi stoppar i oss. Synd bara att det är som det är, att en jordgubbe idag är så besprutad att det syns i våra barns urin. Att jag måste lägga ner denna tid på att ta reda på vad det är i min mat. Att den överhuvudtaget får vara cancerframkallande. Det gör mig ledsen. Jag är övertygad om att detta kommer att förändras, att det kommer vara som frågorna "Va, hade ni inga mobiltelefoner när ni var små" "Inget internet?" "Mat full av kemikalier?"..


Lugn o ro min själ


Epigenetik: Vi kan inte förändra vår DNA men vi kan förändra vilka gener vi aktiverar. 
(min egna definition) Te x genom vad vi äter.
Finns en massa att läsa på nätet, te x statens medicinsk-etiska råd

Tips: Matfusket 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar