Om

Translate

söndag 5 januari 2014

Att ge tankarna vingar

Det här med nyår, jag gillar det. När livet liksom stannar upp ett slag. En känsla av att vi denna dag är kollektivt i nuet. Alla tänker efter, reflekterar och fokuserar tankarna på hur vi vill att kommande år ska bli. Det är en kraft i det, som ger skjuts i tankarna; Vilka förändringar vill jag göra och hur ska jag nå mina mål.. Men även en tillbakablick, en utvärdering på vad som funkade bra och vad jag vill ändra på i framtiden. Så här lät det förra året.

Jag brukar varje år skriva en lista på vad jag gjort under det gångna året. Genom den listan får jag klarhet i hur jag vill skapa min framtid. I år kändes det helt fel att göra en sådan lista, att fokusera och bestämma mål. Det tog helt stopp inom mig.
Jag kom till insikten att 2014 är året då jag släpper taget. Släpper taget om alla de tankarna som bara finns där, avlöser varandra och som jag knappt är medveten om. Jag vill göra det genom att meditera en stund, gärna varje dag. Det räcker med tio minuter, kanske bara 5. Jag tänker inte pressa mig, det ska kännas mjukt och avslappnande. Tillåtande.
Första dagen jag mediterade blev det tydligt för mig att det är tankarna som förminskar mig. Att det är de som knyter ihop och krymper mig. När jag släpper, tanke efter tanke, så känner jag att jag expanderas.
Ah, så himla skönt!
Så 2014 släpper jag taget, om och om igen. 2014 lyfter jag.

Vilket bra element för år 2014. Här kommer jag spendera mina kvällar, se in i elden och släppa tanke efter tanke efter tanke..



Senaste fyndet från Antikboden i Västertorp; en blåsbälg för en hundring.


Min karriär går bra förresten, ja min karriär som mamma. För det är den karriären som jag lägger min energi på just nu, den viktigaste av alla för mig just nu.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar