Om

Translate

måndag 6 januari 2014

En liten labbråtta..

...ja det känner jag mig som ibland.

Idag har jag läst två artiklar om det vita sockret.  En med vetenskapligt stöd och en som inte hänvisar till några källor. Jag som i hela mitt liv har varit storkonsument av det vita sockret undrar förstås hur det har påverkat mig.

Jag är uppvuxen på snabbmakaroner, hönökaka, O´boy och kalaspuffar.
Eftersom jag under hela min uppväxt varit pinnsmal har jag kunnat äta hur mycket socker som helst, jag har aldrig behövt tänka efter. Det har aldrig synts på min kropp.
Men hur ser min kropp ut på insidan egentligen? Jo, den är full av inflammationer.
När jag var 24 år fick jag diagnosen Multipel Skleros, MS.

Vad beror MS på egentligen? Forskningen håller på för fullt. Läkemedelsföretagen sponsrar forskningen, och de gör det för egen vinnings skull naturligtvis. Det finns otroligt mycket pengar i läkemedelsindustrin. Men ingen forskning görs i ämnet föda. Vad mat har för inverkan på vår hälsa. Varför? Helt enkelt pga att där finns inga pengar att hämta. (Min källa kommer från en föreläsning av den duktiga läkaren Fredrik Piehl)
Jag tror däremot att det är här framtidens pengar ligger. Folk hungrar efter bra mat, nu när det uppdagas farliga produkter, en efter en.
Att idag satsa på giftfri, glutenfri, sockerfri mat- där har vi vinstinvesteringen. Där har vi framtidens marknad. Om jag får gissa.

Jag har förstås forskat en hel del på egen hand. Många med sjukdomen MS forskar på sig själva, griper efter svar. Många känner instinktivt att sjukdomen måste bli bättre om de äter bättre. Giftfri, kemikaliefri mat, men också en kost med lite socker, vetemjöl och mjölkprodukter. Jag har läst om många vars MS-symptom har förbättrats eller försvunnit helt när de förändrat sina kostvanor. Helt klart att här behövs forskning. Kom igen nu! Jag är så himla nyfiken.

Jag ser att världen håller på att förändras i ämnet mat. Te x har försäljningen av den glutenfria maten ökat markant i USA.
Jag tror att vi i framtiden kommer att se tillbaka och vara förundrade över hur vi levde. Hur vi kunde blanda i så mycket gifter i vår mat. Jag tror att all mat i framtiden kommer att vara ekologisk. Jag tror att när vi börjar förstå vad det är som egentligen händer inuti våra kroppar, vill ingen mer stoppa i sig denna giftiga mat.
Tack till alla som jobbar för att upplysa oss om vad som egentligen finns i vår mat, hur den påverkar oss och vad vi kan äta istället.
Alla snälla ni som i god tro ger min son godis, jag hoppas att ni också snart får ta del av denna kunskap.
Jag vet att sockret är förrädiskt, men vad exakt händer i hjärnan. Jag vill veta!

Efter mitt blogginlägg igår ringde en vän och rekommenderade mig att se detta inspirerande klipp på TED. 13 minuter- se det!
En annan vän hörde av sig och vill ha med mitt ansikte på bild, helt utan smink. Hon engagerar sig i "den osminkade sanningen", en utställning på den internationella kvinnodagen. Tack för engagemang, så klart jag är med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar