Om

Translate

tisdag 28 januari 2014

att skräddarsy

I maj 2013 var jag så himla pepp på att äta nyttig mat. Jag slutade med vetemjöl, socker och mjölkprodukter. Under sommaren fortsatte jag bäst jag kunde, men det var svårt då vi åt en hel del ute- det blev många pastasallader på Lasse i Parken!
Under hösten när jag fick ett nytt skov och var extremt trött, föll jag tillbaka i chokladträsket. Jag orkade inte tänka i nya banor utan föll tillbaka i mina gamla vanor. För det krävs energi och inspiration att förändra vanor, de ska gudarna veta.
Eftersom jag blev medveten om vilken mat som är bra för mig, är det inte lika gott att tex äta choklad längre och jag är fast beslutsam om att fortsätta på den rätta vägen- att äta mat som stärker mig och ger energi.
När jag går och handlar blir det ofta att jag plockar i samma gamla mat som jag alltid lagt i korgen. Jag faller tillbaka i mina gamla mönster.

Därför har jag bestämt mig för att skapa min egna receptpärm. Jag ska samla inspiration och idéer. Skapa mig nya recept, med bra anti-inflammatorisk mat. Recept som passar min kropp. Jag får så många tips som jag vill samla på ett ställe, så jag inte glömmer bort dem.
Det finns ju en massa fina kokböcker där ute, men ingen skräddarsydd för just min kropp. Sen behöver jag också känna inspirationen och glädjen igen, i att skapa och upptäcka nya maträtter. Min receptpärm ska få bli min inspirationskälla. Med en massa bilder. Det ska bli en pärm som ger energi varje gång jag slår upp den.
Mat ska ge energi- inte ta.


Lingon = antiinflammatoriska

Lite utförligare om anti-inflammatorisk mat kan man läsa om här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar