Om

Translate

onsdag 15 oktober 2014

Livet är en lek

Att vara sjuk och ha barn är ingen lek.
När näsan rinner, halsen bränner och man helst av allt vill bädda ner sig och dra täcket över huvudet.
När det inte går, eftersom Per behöver åka tidigt med bilen till bildoktorn och jag får fixa varje moment en morgon med barn innebär.
När varje moment tar tredubbelt så lång tid, kräver tre gånger så mycket energi, eftersom barnet snart är tre och trotsar allt. ALLT! Och halsen fortsätter bränna.

Då kan jag berätta om lättnaden som infinner sig efter att ha lämnat snutten hos sina kompisar på förskolan. Om promenaden hem med fallande höstlöv och tunga steg i min egen takt.
Om vissheten att näsan snart äntligen kan snytas, honungstéet till sist får smeka halsen len och jag får ligga i ett horisontellt läge- om så bara för en liten stund.
Då tänker jag att det är kontrasterna som gör vardagen. Sätter färg på tillvaron. Förstärker tacksamheten. Gör att livet trots allt känns som en lek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar