Om

Translate

tisdag 7 oktober 2014

Observationer

När 2014 var ett nytt år och jag blickade framåt, såg jag mig själv meditera. Det fanns en längtan i mig.
Det har inte blivit så mycket meditation, men det har varit ett år av introspektion. Observationer av mina perceptioner, tankar och känslor.
Jag har märkt att jag då och då behöver tid till att se över mitt inre, att städa upp lite. När tankar som börjat gå på autopilot inte ger mig de resultat jag önskar.
Jag har gjort detta i flera olika omgångar i mitt liv. Eftersom jag är mån om att ständigt expandera finner jag hela tiden nya nivåer. Det finns alltid mer att lära. Mer att upptäcka. Mer glädje, mer energi, fler lärdomar.
Jag lärde mig att tänka "fel" som ungdom bl a eftersom jag växte upp med en förälder som var alkoholist. Det var inga kärleksfulla och glada tankar, utan tankar födda ur skam, besvikelse och offermentalitet. Därför började jag intressera mig för hur våra tankar påverkar oss, och hur vi genom dem kan förändra våra liv. Jag såg ett annat liv för mitt inre, jag ville inte hamna där min mamma hade hamnat.

Nu har jag nått insikten om att det är känslan som väcks av det jag tänker som är det allra viktigaste.
Jag går djupare och djupare och kommer aldrig komma fram. Ganska rogivande tanke faktiskt!
Det är oerhört spännande tycker jag, det här är något som intresserar mig allra mest. Att ha mig själv som försökskanin, att nå dessa rymder inom mina tankar o känslor, den friheten som uppstår är det bästa jag vet. Friheten i känslan av att jag alltid har ett val. Jag kan alltid välja. Det är mitt val och jag är alltid fri. Jag skapar själv mitt liv. 


Söndagsutflykten; Nyckelviken



Att vara ute i naturen längtar jag ofta till. I söndags åkte vi till mysiga Nyckelviken. Vi promenerade, fikade och tittade på djuren. 



Underbara höst, du är efterlängtad.






Jag älskar träd!


Titta så stor Alvin har blivit- en liten pojke liksom. När hände det?


Regnet mot rutan i morse väckte glädjande impulsutrop!
"Jaa, vattenpölar!"

Jag tror vi hoppade i varenda vattenpöl på väg till förskolan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar