Om

Translate

måndag 2 juni 2014

Lek med vildblommor

Att köpa en bukett blommor tycker jag kan vara ganska svårt. Ja, om man inte har obegränsat med pengar att spendera förstås! Att köpa en sorglig bukett i mataffären att ge bort är för mig inget alternativ, utan det måste vara från en blomsteraffär. Då räcker det inte med någon hundralapp, utan det kostar på att få en riktigt fin bukett.
Därför är det så härlig tid just nu när hela naturen är en enda stor blomsterbutik, gratis blommor till alla!


Att få blommor som är plockade i naturen känns som en kärlekshandling. När någon har plockat blomma för blomma med tanken på att ge dom till just mig.


I lördags tog jag en promenad och plockade en stor bukett av min mammas favoritblommor- hundkexen. Jag skulle ge bort dem till min vän Anna, som jag var bjuden på 40-års fest till.
Jag hade kunnat plocka hela buketten i naturen, men när jag gick förbi ett blomsterstånd såg jag fina nejlikor i olika färger. Nejlikor- de billiga små blommorna som är så söta och som står sig så länge. Helt underskattade!

När jag kom hem blandade jag blommorna. Jag knöt en rosett av ett svart sidenband och vips- tada!
Enkelt, billigt och finare än alla buketter på hemköp.
Nästa gång blir det bara vildblommor. Det finns ju också mycket grönt i naturen att blanda in i buketten om man vill ha den fylligare.



Hundkex passar till många blommor.
Jag älskar dem mest för att det var min mammas älsklingsblommor.


Bild från bloggen rost&rosor




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar