Om

Translate

måndag 14 oktober 2013

Drömfrukost

I morgon blir jag bjuden på en god ekofrukost i Saltå kvarn-butiken på söder. Mums.
Det är "Drömfrukost" med Underbara Clara och Ulrika Dahl från Naturskyddsföreningen som ska prata om miljögifter i hemmet som bjuder på god frukost.


Bild från vårens Drömfrukost med Underbara Clara och Lady Dahmer


När Alvin bara var en månad gammal fick jag boken "Den onda badankan" av min svärmor som handlar om just barn och de osynliga gifterna.
Det är både jobbigt och befriande att bli medveten.
Jobbigt eftersom jag inser att många saker Alvin har och har fått i present helt enkelt är giftiga och att jag måste vara riktigt noggrann med vad jag köper åt Alvin. Jag behöver tänka om, inte köra på i gamla hjulspår och varje förändring är förstås energikrävande.
Befriande därför att jag är säker på att jag inte ger Alvin onödiga gifter i te x schampo och leksaker. Befriande därför att jag tar ett aktivt  val, jag tar befälet och behöver inte ställa mig frågan senare i livet "varför tog jag inte själv ansvar och blev medveten?"

Jag kan säga att det är värt varenda läsning av den lilla texten med innehållsförteckningen innan produkterna får åka med hem. Det tog lite tid i början, men man lär sig!


Jag ser fram emot i morgon, att få lite mer kött på benen vad gäller miljögifter och barn.
Det finns många enkla saker man kan tänka på.
Som schampo utan gifter. Änglamark har ett jättebra barnschampo. Sen behöver små barn egentligen inte schampo över huvud taget.
Ekologisk mat. Speciellt bananer och vindruvor. Potatis är också hårt besprutad, såsom jordgubbar.
Ja, svenska också, tyvärr.

Jag tänker ta med min lilla svarta notebook och ta till mig all info.
Som jag så klart delar med mig av här.
Vill man lyssna så livestreamas frukostsamtalet på underbara claras blogg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar