Om

Translate

lördag 19 oktober 2013

Min fjäder i hatten

Att låta tårarna rinna på en biograf. I en offentlig miljö. Det kan vara ganska befriande.
Det är tillräckligt mörkt för att det inte ska kännas naket, och tillräckligt ljust för att jag ska känna mig naken. Låta mina våta kinder blänka i ljuset av bioduken.


Vi började kvällen på Snotty.

Vi såg "Monica Zetterlund" på den mysigaste biografen Victoria.



Varje fredag, i säkert 40 år, har min mormor och plastmorfar ätit räkor och druckit vitt vin. De firar att veckan är över och att helgen nu är här.
Jag har blivit som min mormor. Varje helg längtar jag efter räkor, pilgrimsmusslor och vitlöksbaguette. Kanske inte så mycket att veckan är slut dock.
Varje helg har det liksom vaknat en inbyggd klocka som ringer inom mig, eller snarare säger med rymdröst; "nu ska du äta räkor, nu ska du äta räkor".
Jag har aldrig varit en person som alltid måste sitta på samma stol runt bordet, och jag har trivts bra med att låta saker vara obestämbara, flytande och varierande. Nu verkar det ändå som att vanan har satt sina klor i min rygg, Samma mat varje helg. Hjälp, ta mig ur detta!
Jag vet inte ens om jag vågar skriva detta men okej. Till räkorna ser vi på Morden i Midsommer. Ja, de senaste tre veckorna. My god! Vi sitter alltså hemma i soffan, äter räkor och betar av Morden i Midsommer-avsnitt. Pensionärer?
Vad ska det bli av oss kan man ju nu undra, och det undrar man ju om man är jag. Därför skriver jag om detta. Ett fönster som kanske ingen annan vill se in i. Men det är ju mitt fönster, min verklighet där inne. En verklighet nu full av mystiska mord.
Okej, en till sak som pekar på att jag inte är ungdom längre. Jag fick frågan idag på jobbet vad jag skulle göra i kväll. Hm, tja ingenting speciellt. INTE gå ut på krogen och roa mig som alla ni andra. Och hör och häpna- det känns faktiskt skönt! Jag ser fram emot att få gå upp kl "inte för tidigt utan runt 6-7" med min son. Det första morgonkaffet så där tidigt smakar gott som aldrig förr. Sen ska vi hitta på en utflykt. Fjärilshuset som öppnar 10 är på förslag. DET ser jag fram emot! Att vara pigg på morgonen och hitta på saker på dagen känns så himla mycket bättre än att ha varit ute kvällen innan och ligga på soffan halva dagen efter och vara s.e.g som jag var förr. Blä. Skönt att vara förälder säger jag bara! Det är min fjäder i hatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar