Om

Translate

tisdag 22 oktober 2013

Så ett frö

Idag kom det in två killar i musikaffären där jag jobbar och ville göra en kort intervju. De kom från en musikskola i Stockholm och gjorde ett arbete om "Hur vi kan få en mer jämställd musikbransch".
De var trötta på att det te x nästan bara är killar som spelar trummor.
För mig var det riktigt upplyftande att två tonårspojkar tar sig an och belyser denna fråga, eftersom det är en fråga som även ligger mig varmt om hjärtat.
På fredag startar jag tillsammans med Lena på studieförbundet Bilda after work-klubben "Ladies got Soul" på Stampen i gamla stan. Vi kommer i första hand fokusera på att bjuda in alla otroligt begåvade kvinnliga artister som finns runt oss.
För det ÄR viktigt. Inte minst för tonårspojkarna. Att de får växa upp i en jämställd musikbransch.
Så vi börjar i det lilla. Precis som dom. Vi sår frön.



Jag har jobbat i musikaffär och sålt musikinstrument sedan 2006. Idag kom det in en äldre herre och suckade när han insåg att jag var det enda anställda i närheten och sa "Jaha, jag antar att jag får fråga dig då.."
Det är inte bara män som kan ha fördomar mot att en tjej jobbar i  musikaffär. Jag har mött flera kvinnor som skruvat på sig när den upptagna mannen de bett om hjälp hos hänvisar till mig som står ledig bredvid.
De här kunderna är oftast de lyckligaste kunderna när de sen lämnar affären. För de har fått sin fördomsbubbla spräckt och kan gå lite lättare ut ur affären. En äldre herre var så glad att han skakade min hand om och om igen när han tackade för min hjälp- som om jag hade löst världsfreden!

I början tog jag illa vid mig, kanske för att jag själv kände mig osäker, nu ser jag det mer som en sport. Det är en ganska vacker sport när fördomar befriar en låst människa.

Jag hoppas att du som läser detta vet att du är varmt, varmt välkommen till Stampen på fredag. Vi kör igång redan kl 17. Vi ser otroligt mycket fram emot denna kväll; Ladies got Soul!
Tack för att du läser.
Kram till dig



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar